K veci. OECD nedávno zverejnilo výsledky pravidelného štatistického zisťovania v oblasti vzdelávania (Education at a Glance 2019). Podľa údajov mzdové náklady slovenského učiteľa základnej školy na jedného žiaka v parite kúpnej sily sú 1164 USD. To predstavuje len 3,6 % z úrovne HDP na obyvateľa. Horšie sú na tom z krajín OECD len Česko a Lotyško. Priemer krajín OECD pritom predstavuje v porovnaní so Slovenskom gigantických 6,6 % (strana 354 správy).
Tento krkolomne znejúci ukazovateľ má silnú vypovedaciu schopnosť. Mzdové náklady na učiteľa a na žiaka vo verejnej škole sú očistené aj o úroveň cenovej hladiny na Slovensku. Ukazovateľ tak zreálňuje ohodnotenie práce učiteľa v porovnaní s ostatnými krajinami OECD. Smutné však je, ako ste čakali, Slovensko sa nachádza na jednej z posledných častí chvosta rebríčka.
Ďalším klincom do platovej rakvy „nášho“ školstva udáva údaj o plate učiteľa 2. stupňa základnej školy v pomere k platu pracujúcej vysokoškolsky vzdelanej osoby. Slovensko tu dosahuje tretie miesto od konca (strana 391 správy). Druhé miesto od konca je USA. Treba však poznamenať, že za USA tu vystupujú údaje iba za verejné školy a nie sú zohľadnené súkromné školy s vyšším platovým ohodnotením. U nás tvoria platy učiteľov verejných škôl absolútnu väčšinu. Z uvedeného dôvodu sa tak dostávame na druhé miesto od konca v rámci OECD. Gratulujeme všetkým predchádzajúcim ministrom školstva, že držia výdavky na školstvo na uzde. Na druhej strane učiteľom nie je čo závidieť.
Na absolútnom chvoste sa ocitáme v platovej demotivácii učiteľov, ktorej odrazom je ukazovateľ platového rozpätia v kombinácii s nízkym nástupným platom. Slovenskou realitou je nízky nástupný plat učiteľa na úrovni najhorších spomedzi krajín OECD a úzke platové rozpätie aj po odučení viac ako 15 rokov a pri dosiahnutí maximálnej kvalifikácie (strana 395 a 399).
V diskusných reláciách za okrúhlym stolom (a v prípade jednej televízie v monológu pozvaného hosťa) možno budeme počuť tézu, že zvýšením platov sa nerieši zvýšenie kvality a výsledkov základného školstva. Súhlasím. Posledným zvýšením platov učiteľov sa rieši kvalita zamestnancov v iných sektoroch, ako je školstvo. A to tým, že pri aktuálnych platoch aj vysokoškolsky vzdelaná učiteľka bude mať dilemu či vôbec začať, alebo pokračovať pracovať v školstve. Klobúk dole pred všetkými učiteľmi a učiteľkami, ktorí aj napriek aktuálnym platovým podmienkam chcú učiť, naučiť a berú svoje zamestnanie ako poslanie.
Link na správu OECD: https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/f8d7880d-en.pdf?expires=1568714875&id=id&accname=guest&checksum=6CF6F8C26D4FD319B804C8227AFF0109